Obrazovni program Europske unije provodilo je Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije u sklopu Pilot projekta „U školi otvorene kohezije – At School on OpenCohesion, ASOC“ u školskoj godini 2019./2020.
„At the School of OpenCohesion“ inovativan je interdisciplinarni program namijenjen svim vrstama srednjih škola usmjeren građanskom praćenju javnih financija upotrebom javno dostupnih podataka te informacijskih i komunikacijskih tehnologija. Europska komisija pokrenula je projekt 2019. godine s ciljem da se u državama članicama replicira projekt koji se uspješno provodi u Italiji od 2013. godine. Projektom se promiče sudjelovanje srednjoškolskih učenika i učenica u praćenju ulaganja koja se provode putem kohezijske politike EU-a korištenjem javnih otvorenih podataka, poticanje kulture aktivnog građanstva i podizanje svijesti učenika i učenica srednjih škola o kohezijskoj politici. Uz Republiku Hrvatsku pilot projekt se još provodio u Portugalu, Španjolskoj, Grčkoj i Bugarskoj.
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije bilo je zaduženo za provedbu i koordinaciju provedbe Pilot projekta u Republici Hrvatskoj, u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja, a u provedbu projekta uključeni su i regionalni koordinatori.
Priprema i provedba Pilot projekta
Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije izradilo je Program pilot projekta „U školi otvorene kohezije – At School on Open Cohesion, ASOC“ i objavilo Javni poziv za sudjelovanje. Nakon prikupljenih 17 prijava srednjih škola stručno povjerenstvo, sastavljeno od triju imenovanih članova i članica, predložilo je 5 srednjih škola koje su odlukom ministra odabrane za provođenje aktivnosti Pilot projekta u Republici Hrvatskoj: X. gimnazija Ivan Supek iz Zagreba; Srednja škola Obrovac iz Obrovca; Gimnazija Franje Petrića iz Zadra; Gimnazija Gospić iz Gospića i Gimnazija Nova Gradiška iz Nove Gradiške.
Priprema materijala i aktivnosti za provedbu Pilot projekta započela je nakon održane Uvodne konferencije u prosincu 2019. godine, a aktivnosti Pilot projekta službeno su započele održavanjem prve mrežne edukacije sredinom siječnja 2020. godine na kojoj je sudionicama predstavljen program Pilot projekta, slijed aktivnosti koje moraju biti ispunjene i izvješća koja trebaju biti predana u zadanom roku. Na prvoj mrežnoj edukaciji predstavnicama Ministarstva pridružio se i koordinator ASOC pilot projekta iz Italije Gianmarco Guazzo. Projektne aktivnosti provodile su se intenzivno kroz 5 mjeseci, nakon prve mrežne edukacije za voditeljice projekata, učenici i učenice ASOC timova provodili su zadane aktivnosti.
U provedbu Pilot projekta u Hrvatskoj bilo je uključeno više od 200 sudionika, učenika, učenica, nastavnica, predavača i predavačica, ravnatelja i ravnateljica, predstavnika EDIC-a i regionalnih koordinatora, predstavnika ministarstava, i brojnih stručnjaka i suradnika koji su dali svoj doprinos uspješnoj provedbi. Svaka skupina učenika i učenica koji su bili odabrani za sudjelovanje osmislili su naziv svog ASOC tima i zajedno provodili istraživanje jednog projekta koji je sufinanciran sredstvima iz fondova Europske unije. U prvoj godini provedbe Pilot projekta u Hrvatskoj svih 5 istraživačkih timova uspješno je završilo sve zadane aktivnosti.
Odabrane škole i osnovani timovi
Istraživački tim BIOX, sastojao se od 26 učenika i učenica X. gimnazije „Ivan Supek“ iz Zagreba, koji su svoje istraživanje nazvali „Kumice s Dolca u panici!“.
Istraživački tim Srednje škole Obrovac iz Obrovca bio je sastavljen od 12 članova i članica, pod nazivom Eco Bukovica, Provodili su istraživanje pod nazivom „Sve za zelenu Bukovicu“, s ciljem da naučena znanja i stečena iskustva primjenjuju u svom kraju i tako doprinesu očuvanju okoliša u Zadarskoj županiji. Osmislili su i slogan koji poziva na djelovanje „Misli globalno, djeluj lokalno”.
Istraživački tim od 10 učenika i učenica trećih razreda Gimnazije Franje Petrića iz Zadra je Edu – Akcija. Njihovo istraživanje bilo je „Zadarska baština pod EU zvijezdama“ i provodili su ga u gradu Zadru. Plan Edu – Akcije s početka provedbe projekta bio je pretočiti četiri priče zadarskih bedema u jednu zaokruženu cjelinu. Osim povijesne priče, koja je vrlo važna za odabrani projekt, željeli su istražiti i financijsku priču projekta. Dodatna edukacija u sklopu Pilot projekta o Inicijativi Partnerstvo za otvorenu vlast potaknula ih je da pokrenu i petu priču svojeg projekta.
Istraživački tim GIPovci – gimnazijski poduzetnici provodili su istraživanje pod nazivom „Od inkubatora do groba, najljepše je radno doba“. Ova se skupina sastojala od 27 članova izborne nastave Poduzetništvo iz Škole Nova Gradiška iz Nove Gradiške. Njihov je glavni cilj bio istražiti načine kako zadržati mlade u Brodsko-posavskoj županiji.
Istraživački tim Oakersi svoje istraživanje nazvali su „Jasikovac, park Eden“, a činilo ga je 29 učenika i učenica Gimnazije Gospić iz Gospića. Oakersi su istraživali kako se promiče revitalizacija područja, očuvanje bioraznolikosti kroz kohezijsku politiku i kakvi su stavovi građana o projektu koji se provodi.
Predstavnice Ministarstva regionalnoga razvoja i Europske unije posjetile su GIP-ovce gimnazijske poduzetnike i BIOX-ovce u njihovim školama prije zabrane putovanja i otkazivanja nastave u školama, i imale priliku uživo svjedočiti angažiranosti, predanom radu timova i posvećenosti da nauče što je više moguće kroz provedbu aktivnosti projekta.
Suradnja s Uredom za udruge i obilježavanje važnih EU datuma
Povodom obilježavanja Tjedna otvorene vlasti u sklopu aktivnosti Pilot projekta održana je mrežna edukacija za sve sudionike pod nazivom „Otvorena vlast u Hrvatskoj“. Mrežnu edukaciju održala je Darija Marić iz Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske. Aktivnosti Pilot projekta usko su povezane s ciljevima Inicijative Partnerstvo za otvorenu vlast, a Ured za udruge nositelj je Inicijative u Republici Hrvatskoj, stoga se ostvarila uspješna suradnja Ureda i Ministarstva, koja će se nastaviti i u narednim godinama provedbe projekta.
U svibnju su sudionici Pilot projekta na znatno drugačiji način od planiranog, obilježili Dan Europe. Istraživački timovi Pilot projekta ASOC sudjelovali su u obilježavanju Dana Europe na dva načina: aktivnošću na društvenim mrežama svojih istraživačkih timova te sudjelovanjem svojim doprinosom na komunikacijskoj platformi solidarnost.hr Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj.
Provedba Pilot projekta i odabir najuspješnije škole
Kroz četiri faze interdisciplinarnog programa „At the School of OpenCohesion“ Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova EU pripremalo je edukativne materijale i održavalo mrežne edukacije za voditeljice projekata. Projektne aktivnosti i zadaci istraživačkih timova trajali su sve do sredine lipnja. Uz stručno vodstvo, pripremu materijala i podršku Ministarstva regionalnoga razvoja i fondova Europske unije učenice, učenici i njihove voditeljice odradili su ogroman posao unatoč svim nedaćama uzrokovanih epidemijom. Završne aktivnosti istraživačkih timova bile su zaključene organizacijom lokalnih završnih događaja na kojima su timovi predstavili svoje završne kreativne radove.
Po završetku svih aktivnosti timova, Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije osnovalo je Stručno povjerenstvo koje je ocjenjivalo rad istraživačkih skupina koje su sudjelovale u provedbi aktivnosti Pilot projekta, prema dostavljenim obrascima izvješća. Stručno povjerenstvo vrednovalo je učeničke radove sukladno primjerima kriterija Europske komisije i predlošku dosadašnjih vrednovanja aktivnosti projekta „At the School of OpenCohesion“ u Italiji. Nakon provedenih svih aktivnosti odlukom ministra, najuspješnijom školom proglašena je Gimnazija Franje Petrića iz Zadra.
Završni događaji Pilot projekta i nastavak provođenja projekta „U školi otvorene kohezije“
U srpnju 2020. godine organiziran je Završni mrežni sastanak svih sudionika Pilot projekta na kojem su učenici/ce imali prilike podijeliti svoja iskustva o provedbi projekta. Također Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije organiziralo je Završnu virtualnu konferenciju Pilot projekta „U školi otvorene kohezije – At School on Open Cohesion, ASOC“,24. rujna 2020. godine s ciljem okupljanja svih dionika Pilot projekta. Na završnoj konferenciji predstavljena je i službeno proglašena najuspješnija škola te je službeno obilježen završetak provedbe Pilot projekta u Hrvatskoj.
Veliku podršku provedbi Pilot projekta u Republici Hrvatskoj pružilo je Predstavništvo Europske komisije u Republici Hrvatskoj, kao i lifestyle poduzetnik Tomislav Pancirov s kojim je ostvarena uspješna suradnja.
Republika Hrvatska pozvana je na nastavak provođenja ovog obrazovnog programa u 2020./2021. školskoj godini, a s obzirom na pozitivno i uspješno iskustvo u provođenju Pilot projekta, Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije priprema program projekta i javni poziv za prijavu škola za sudjelovanje u projektu „U školi otvorene kohezije“, za školsku godinu 2020./2021.